Sökmotoroptimering är ett bra verktyg om man säljer tjänster eller produkter och vill ha mer kunder. När man använder sig av sökmotoroptimering på ett bra sätt så syns man på internet vilket är viktigt idag då mycket av våra liv utspelar sig i den digitala miljön.

Det fungerar så att man väljer ett eller flera ord som har med produkten eller tjänsten att göra och även en geografisk plats. Exempelvis “Snickare Askim”. Målet är sedan att komma så högt upp som möjligt när någon söker på “Snickare Askim” eller liknande ord. Man pratar om hur högt man “rankar”. Med det menas hur högt man placerar sig vid en googling. Ju högre upp du hamnar desto bättre.

Hur rankar man högt?

Förr kunde man bara skriva “Snickare Askim” flera gånger längst ner i texten och ha samma färg på texten som på bakgrunden. Detta kunde räcka för att lura Google att placera texten högt upp. Idag är AI:n i olika sökmotorer betydligt bättre vilket betyder att de som arbetar med sökmotoroptimering också behöver anstränga sig lite mer.

För att ranka högt idag behöver man lägga ner lite mera tid och kraft. Det är viktigt att upprepa sökorden men också att ha en bra text som går att läsa. Kort sagt - en text som är lätt och trevlig för människor att läsa är också bra för exempelvis Googels eller Bings AI.

Sökorden skall upprepas i alla rubriker och även i den löpande texten. Det är också bra att ha med andra ord som är liknande. Att bara ha ett sökord kan vara lite för lite. Har man betalt för “Snickare Askim” kan det vara bra att lägga till “Snickeritjänster Göteborg”, “Sickeri Askim” och “Finsnickeri Askim” för att täcka in ett större område både när det kommer till geografisk placering och tjänster.

Vidare behöver man titta på meta-titel och meta-description. Det är den rubrik och text som dyker upp när man söker på något. Den behöver också innehålla sökorden. Använd fina bilder och döp dem till sökorden eller till sådant som liknar sökorden.

SEO-byråer

SEO står för search engine optimizer. På svenska blir det sökmotoroptimering. Det finns ett flertal SEO-byråer som arbetar med sökmotoroptimering på Google och digital marknadsföring. Precis som med allt finns det mer eller mindre seriösa aktörer. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant så är det ofta också det. Det kan vara bra att fråga om referenser och titta på andra företag som SEO-byrån jobbat med.

SEO-byrån kan hjälpa dig göra om din hemsida så att den rankar högre eller så kan de göra något som kallas för en landningssida. Den sidan är speciellt designad för att ranka högt. Att anlita någon som göra detta åt dig är väl investerade pengar.

Konvertering

Ett ord som man använder mycket inom SEO är konvertering. Med det menas att de som besöker din sida också skall kontakta dig eller på annat sätt köpa tjänsten. Att bara ranka högt spelar ju ingen roll om det inte betyder att du får fler kunder.

3 Feb 2023

Google Translate räcker inte när du vill vara säker på att en översättning ska bli rätt. Anlita en bra översättningsbyrå istället!

PLATS 2 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

PLATS 3 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

© Spetsig.se - Alla rättigheter reserverade. | Design av TEMPLATED.