I veckan sändes ett intressant reportage i Aktuellt. En lärare i norra Sverige hade lagt märke till att läsförståelsen kommit att sjunka ganska rejält och hon startade därför en liten utredning kring elevernas läsvanor. Resultatet var intressant då det visade sig att pojkar var betydligt mindre benägna att öppna en bok frivilligt och sätta sig för att läsa denna.

Inte minst var detta intressant då lärarinnan i fråga även forskade kring föräldrarnas läsvanor och där hon - vid ett extra föräldramöte - ställde frågor om vad-, hur mycket- och när föräldrarna läste sina böcker. Här stack pappornas svar ut - detta då dessa knappt läste överhuvudtaget. Det hela gick alltså i arv från far till son. Läste pappan - ja, då var också sonen villig att börja läsa. På samma sätt som om pappan satt med en I-Pad i soffan så var det också troligt att sonen satte sig ned på samma sätt.

Lärarinnans lösning? Hon lät fäder och söner läsa tillsammans i hemmet för att sedan diskutera- och analysera den bok de läst. Ett experiment som först inte alls mottogs speciellt positivt, men som efter ett par månader hade skapat en sådan läslust att den gemensamma lässtunden var nästintill ett måste i vardagen. Så skapas bättre förutsättningar, så ökar man läsförståelsen, anlyseringsförmågan och så ger man litteraturen ett värde även i hemmet. Bravo!

Vi anser att denna metod även går att använda i vardagen - där du och dina vänner kan starta en gemensam bokcirkel. Vi ger ett förslag på upplägg kring en sådan:

Catering gör er bokcirkel i Stockholm mer speciell

Vi tänkte rada upp några punkter som kan fungera som en mall för er att följa. Vi säger att ni är tio stycken och att ni bor i Stockholm. Så här kan ni skapa en bokcirkel som fortsätter år, efter år, efter år, efter år…

20 Dec 2017

Google Translate räcker inte när du vill vara säker på att en översättning ska bli rätt. Anlita en bra översättningsbyrå istället!

PLATS 2 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

PLATS 3 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

© Spetsig.se - Alla rättigheter reserverade. | Design av TEMPLATED.