Vad är det som skapar de stora författarna? Det uppenbara och primära är naturligtvis att kunna skriva en bra historia. Utan att kunna skriva så kan man heller inte få ihop någon intressant bok. Det är dock inte hela sanningen. Faktum är att många författare uttrycker sig ganska klumpigt och direkt felaktigt i skrift; skulle man bryta ned texterna rent grammatiskt så skulle det vara väldigt många röda streck i omlopp.

Därmed inte sagt att det behöver vara så rätt rent grammatiskt heller, alla böcker har sin egen lilla stil och alla kan inte skrivas på en korrekt svenska. Slang är den del av vårt uttryck. Böcker som skrivs med en överdriven tanke på det grammatiska och korrekta tappar ofta en del av sin känsla och själ också; det ska man inte glömma.

Vi skulle dock vilja peka på ytterligare en del i att sälja böcker: den egna marknadsföringen och den presentationsteknik som många använder. Att sälja böcker kräver marknadsföring och här måste man själv vara beredd att göra jobbet. En författare åker på mässor, besöker bibliotek och signerar böcker i bokaffärer. Det är där den stora marknadsföringen sker - och det är där många misslyckas med att sälja in sig själv. Just det. Man säljer snarare in den egna personen än boken.

En bok ska säljas, men troligt är att du kommer att sälja mer i framtiden om du lyckas sälja in dig själv och din egen personlighet. Ett råd är att därför att anmäla sig till en utbildning i presentationsteknik.

Rätt presentationsteknik i rätt sammanhang

Att sälja in sig själv är väsentligt i alla möjliga sammanhang. Det kräver ofta en utbildning i hur man gör. Presentationsteknik handlar om att förstå att ett tal eller en presentation av någonting - exempelvis en nyskriven bok - är en helhet bestående av flera olika delar. Tonläge, röststyrka, gester, kroppsspråk, rytmik, ögonens fokus och så vidare. Det är samma sak som att skriva en bok - tänker man inte på detaljerna så kommer det färdiga resultatet att bli sämre.

Att presentera någonting på ett tilltalande sätt är att se till de små detaljerna. Ta en ljudbok exempelvis. Vilken skulle du lyssna på? En monoton röst som läste en bok rakt upp ned, sida till sida och där ingen inlevelse finns eller en bok där läsaren använder pauseringar, stannar upp - låter orden sjunka in - och skapar spänning? Det är klart att den senare är att föredra.

På samma sätt kan du som författare arbeta med att sälja in dig själv, din historia och din bok. Tror du att Björn Ranelid eller Camilla Läckberg sålt så bra med mer blygsamma personligheter? Knappast. De vet hur de ska presentera sig själva och dra nytta av hur folk uppfattar dem.

För den som vill lära sig mer om presentationsteknik kan vi rekommendera denna sida: http://www.presentationsteknik.net.

16 okt 2018

Google Translate räcker inte när du vill vara säker på att en översättning ska bli rätt. Anlita en bra översättningsbyrå istället!

PLATS 2 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

PLATS 3 FÖR ANNONS ELLER LÄNK

© Spetsig.se - Alla rättigheter reserverade. | Design av TEMPLATED.